På en terminal server fungerer Windows lidt anderledes med printere.
Som udgangspunkt sørger Windows for, at de printere, man har på sin egen maskine, de er også tilgængelig på fjernskrivebordet/remote desktop.
Dette gælder også indstillinger - papirformater fra den lokale PC bliver overført til terminalen og skal sættes lokalt, da de overskriver ved hvert login! Rent teknisk dannes der en xps-fil (ala pdf) ved print på terminalen og dette printes så på brugerens egen printer.
Og som altid gælder det, at KeyBalance kan anvende alle fungerende Windows-printere.
Undtagelsen - Labelprintere
Vi har over tiden kæmpet meget med labelprintere og terminalservere. Helt kort kommer det ned til, at Citizen (og andre) printere ikke fungerer korrekt med EasyPrint (det xps-format, der dannes på serveren). Så en stregkode printet via EasyPrint SER korrekt ud - men kan ikke skannes. Det gælder ved alle print af både Word og KeyBalance (men det er sjældent vores kunder printer stregkoder fra Word).
Løsningen har været at installere Citizen print-driveren på serveren og køre SAMME VERSION på klientmaskinen, da Windows så kan finde ud af det.
Men med Windows Server 2019 er der kommet en ny leg med - nu bliver papirformater (labelstørrelsen) ikke længere overført (hvis man ikke kører EasyPrint). Det virker pt. at opsætte labelstørrelse på terminal serven (alle terminaler...), men hvor længe det virker, er der ingen der ved - det burde nemlig ikke virke. Pt. har vi denne liggende hos Citizen og Microsoft support, der dog begge vil lukke sagen, for det er ikke DERES skyld, det er den andens.
Nu er det Citizen, vi har mødt dette med - vi er ikke klar over om fx Zebra printere vil virke med EasyPrint - men alle printere vil virke med nedenstående løsning.
Den "korrekte" måde
Redirectede printere/EasyPrint er smart, fordi alle brugerens printere altid kommer med, men det har også andre ulemper end ovenstående. Reelt set er det kun den enkelte bruger, der kan printe på sin egen printer. Kundeservice kan altså ikke printe på lager-printeren (med mindre de har den installeret på deres egen pc) og KeyBalance scheduler kan ikke tilgå nogle printere.
Den korrekte måde at fixe dette på - og som også fungerer perfekt på Citizen labelprintere, er at installere dem på terminalserveren. Dermed kan alle medarbejder og Scheudleren tilgå printeren.
Rent teknisk kræver det dog en forbindelse fra terminalserveren og retur til kundes netværk, til deres printer.
Helt konkret skal følgende gøres (nedenstående er i vores hostingmiljø):
- Printeren være udstyret med netkort - og være tilsluttet nettet direkte
- Åbnes en forbindelse til port 9100 på printeren
- Denne port bør/kan IP-begrænses til vores IP'er 185.177.120.29, 185.177.120.137, 185.177.120.138, 185.177.120.212
- Forbindelsen kan med fordel sikres med VPN (dette skal opsættes med Sortea Hosting.)
Derfra kan vi oprette printeren inde på terminalserveren, så den kan anvendes direkte.